Myter om bebisars sömn

ergoPouch Swaddle Ormbunke 1 TOG

10 myter om bebisars sömn

Orsaken till att så många myter om bebisars sömn existerar är att välmenande människor vill dela med sig av sina egna erfarenheter. Men barn är olika, och något som fungerat för någon är inte nödvändigtvis rätt för någon annan. Dessutom är barns sömn något som drar till sig marknadsförare som försöker sälja ideer eller produkter till föräldrar.

1. MYT – Bebisar behöver lägga sig klockan 7

Det finns ingen forskning som föreslår det. Speciellt för barn under ett år. Det finns studier som visar att barn i olika länder somnar på olika tider och mår lika bra. Det finns studier som rekommenderar att uppmuntra sömn mellan klockan 6 och 8 på kvällen för att synka bebisens sömnmönster med utsöndring av sömnhormonet melatonin, när det börjar påverka sömnen runt 4 till 5 månaders ålder. Men att säga att klockan 7 är ett måste stämmer inte. Små bebisar behöver sova när de är trötta och de kan vara helt vakna klockan 7. Att försöka få dem att sova då är lönlöst och slutar ofta i tårar.

2. MYT – Väck aldrig en sovande bebis

Friska bebisar vaknar när de är hungriga och ser trötta ut när de behöver sova. De flesta bebisar vaknar för att äta ca varannan till var fjärde timma. Små bebisar behöver äta ofta då deras magar är små och endast kan hålla små mängder mjölk efter varje mål. I början äter de flesta barn oregelbundet, men efter ca 4 månader brukar ett mönster formas. Det är inte troligt att en frisk bebis behöver väckas för att äta. Däremot kan barn som fötts för tidigt, eller har problem att hålla vikten uppe p.g.a. gulsot eller någon annan sjukdom, behöva väckas för att se till att de får i sig tillräckligt med mat. Detta ska dock ske i samråd med medicinsk personal.

3. MYT – Barn behöver tyst för att sova / Barn behöver ljud för att sova

Vad din bebis behöver för att sova är väldigt individuellt. En del barn kan somna och fortsätta sova var som helst, vare sig det är tyst eller en massa ljud. Andra barn är annorlunda och behöver kanske lugn och ro för att kunna somna. Det finns inga studier som pekar på att en viss miljö skulle vara mer gynnsam för sömn, just av den anledningen, det är individuellt. Bebisar som kunnat somna överallt kan få svårare att göra det när de blir mer medvetna om världen omkring dem. Det är vanligt att runt 4 månaders ålder få svårt att stänga ute stimulans och då kan de behöva en lugnare miljö för att sova. Det bästa är att observera sitt barn för att se vad som passar just dem bäst.

4. MYT – Bebisar ska sova hela natten från en tidig ålder

Visst vore det underbart! Men verkligheten är att bebisar behöver vakna ofta för att äta då deras magar är små och bara kan hålla små mängder mat efter varje mål. Ditt barn är också beroende av dig dygnet runt för fysisk kontakt och tröst. De flesta bebisar är inte kapabla att somna om själva om de vaknar med luft i magen eller någon annat obehag. Så de behöver oss för att komma till ro. Studier har visat både att bebisar som vaknar ofta för att äta har större chans för lång och lyckad amning och att det är associerat med färre fall av plötslig spädbarnsdöd. En nyfödd har inte tillräckliga nivåer av sömnhormonet melatonin, så det är inte realistiskt att förvänta sig att en liten bebis ska sova hela natten utan att vakna. Kom ihåg att barn är individer med väldigt olika sovmönster. En del sover längre än andra. Om du är orolig över ditt barns sömn och funderar på att inleda någon form av sovträning är det bra att konsultera en sjuksköterska eller läkare först så att ni får bra råd och stöd och inte startar för tidigt då barnet är för litet.

5. MYT – Lägg bebisen sent på kvällen så sover den längre på morgonen

Denna myt behöver inte någon längre förklaring då de flesta som testat det vet att det inte fungerar. Inte bara brukar bebisar som somnar för sent vakna samma tid på morgonen, de har ofta en orolig natt då deras sömnmönster blivit stört. Bebisar som är övertrötta har ofta svårt att komma till ro. Så var försiktig om någon ger dig det här rådet, då de nog inte prövat själva i så fall.

6. MYT – Bebisar ska kunna somna själva

Med tanke på att bebisar har spenderat 9 månader med att sova, växa och röra sig i en helt annan miljö är det kanske inte så konstigt att vissa bebisar behöver mer hjälp att lära sig sova utanför livmodern än andra. Hur barn somnar påverkas av olika faktorer, såsom deras temperatur och erfarenheter. Om din bebis har svårt att komma till ro, kom då ihåg att bebisen fortfarande utvecklas och att kunna somna själv är något de lär sig med tiden. Vissa vuxna har ju inte lyckats med konsten att somna lätt, så ha inte för höga förväntningar. Med tiden lär sig barn att komma till ro och somna om de får tröst när de är oroliga och tillåts komma till ro när de är lugna. Men om ett barn blir övertrött är det svårare att få det att komma till ro, så försök att undvika situationer när barnet kan bli för trött innan det får chans att somna.

7. MYT – Bebisar kan bara sova i en varm miljö

De flesta bebisar tycker om att sova i våra armar eftersom upplevelsen liknar den i livmodern. Med tiden blir de mer och mer vana att sova i sin egen säng. Svårigheten ligger i att medan de hade det varmt och gott inne i magen fick de allt syre de behövde genom navelsträngen. Efter födseln finns det en ökad risk för plötslig spädbarnsdöd om sovmiljön inte är säker. Små bebisar bör därför sova på rygg på en fast, platt yta. Lakan och täcken bör sitta väl fast så att de inte kan hamna över barnets ansikte och gosedjur och kuddar bör inte finnas i sängen hos en liten bebis. Om barnet sover i vagn, babysitter, bärsjal eller dina armar. se till att deras nacke är rak så att luftvägarna är öppna. Kontrollera även att deras ansikte inte är intryckt i något som gör att de återandas luften de just andats ut.

8. MYT – Swaddla din bebis så länge du vill

Du kan använda en swaddle eller sovpåse där barnet har armarna fria så länge du vill. Men av säkerhetsskäl bör bebisar ha armarna fria när de sover från att de börjar kunna rulla. Att använda en swaddle eller sovpåse med armarna innanför hjälper ofta en liten bebis att komma till ro och sova. Men efter ett tag börjar de reflexer som en swaddle hjälper för (att barnet slänger upp med armarna och väcker sig själv till exempel) att försvinna, så en swaddle är mest effektiv i början. Om du har en sovpåse som kan göras om från en swaddle till en påse kan du låta barnet sova med en arm utanför först några nätter, sedan lämna båda armarna utanför. Det kan hjälpa i övergången från swaddle till sovpåse.

9. MYT – Det är ok att låta bebisar sova på sidan

Enligt forskning på plötslig spädbarnsdöd löper bebisar som sover på sidan eller magen högre risk för kvävning än de som sover på rygg. En bebis som sover på sidan kan lätt rulla över på mage. Dessutom har bebisar väldigt mjuk bröstkorg och ligger de på sidan pressar hela kroppsvikten på ena kroppshalvan medan kroppen försöker fylla lungorna helt vid varje andetag. Att låta bebisar sova på rygg har visat sig vara säkrast tills de kan ändra position själva, vilket sker efter att de lärt sig rulla.

10. MYT – Ge en ammad bebis en flaska med ersättning så sover de längre

Det finns inga belägg för att det skulle fungera och kan dessutom göra att bebisen får ont i magen Bebisar behöver äta ofta för att få i sig tillräckligt med näring, så rekommendationen är att mata dem när de är hungriga istället för att erbjuda något som hämmar matsmältningen. Snabba lösningar är inte alltid det bästa i långa loppet. Prata gärna med en medicinsk kunnig innan du ändrar dieten hos en ammad bebis.

Ett ord om myter: Om någon rekommenderar något som inte känns rätt för dig, då är det troligtvis inte rätt för din bebis. Ingen känner ditt barn som dess föräldrar, så om du är tveksam, lyssna på din magkänsla.

Referens: ErgoPouch, 6 oktober 2017. Helen Stevens, Sjuksköterska och Barnmorska med inriktning mot barn och familj och sömn hos nyfödda som specialintresse. Översatt från engelska.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tolv − 10 =